Disini Bermulanya...

Jadilah seorang yang kakinya menapak di tanah dan semangatnya tinggi menjulang ke bintang

Sunday, May 15, 2011

kem kaki bukit

kem nie adalah kem persediaan untuk Pembantu Program Siswa Lestari(PPSL) fasa satu 
atau bahasa mudahnya fasi untuk minggu orientasi.
kem nie lebih kurang macam pimpin siswa jugak
cuma ada la aktiviti indoor dengan outdoor
kem yang aku p nie 4 ari 3 malam
dekat kem bina negara, kaki bukit, perlis
kem nie menggabungkan pelajar dari 3 kampus USM iaitu Induk, Kejut, dengan Kesihatan


entri kali nie aku nak berkongsi pengalaman aku kat sana
kem nie leh kira cam kursus Biro Tatanegara(BTN)
memang terganas!terbaik!terganas!terbaik ar kem nie


untuk ke kem nie, kami semua kena panjat gua kelam sebab gua kelam tak ley masuk.
panjat gua kelam tu ada la dalam 20-30 minit
penat jugaklah naik gua kelam nie
tapi puas jugaklah, aku nie lebih suka aktiviti outdoor dari ldk indoor yang membosankan

hiking gua kelam

hari pertama kami kat sana dah kena dengar ceramah dah malam tu
haishh....nie yang malas nak join kem
asyik nak kena dengar ceramah je
ceramah malam tu tajuk dia 1Malaysia
wahhh...dah nama pon kem BTN
kena la dengar mau tak mau
kesimpulannya, ceramah nie menyedarkan aku 
betapa pentingnya perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia
nama penceramah aku tak ingat dato' mana ntah...

hari kedua dimulakan seawal subuh, dengan tazkirah subuhnya
pastu ada kawad pulak!!!
aku dah boring kawad nie
dah la masa matrik kena Ko-K kawad
tapi kawad kali simple simple je
lepas breakfast...
bermulalah aktiviti indoor@ldk
bosannnnnn...
ak nie memang malu nak bercakap...
tapi nak cari pengalaman punya pasal
hentam sajalah...
aku nie dah la kurang pasal pengetahuan am
topik yang dibincangkan dalam kebanyakkan ldk adalah topik serius
bila dah lama sangat dok berbincang, berdebat
mulalah rasa mengantokkkk
mulalah tak leh nak fokussss
kumpulan lain aku dengar siap boleh gelak gelak
kumpulan kami serius je...
tapi banyak jugaklah info berguna
terutamanya pasal universiti
memang respect kumpulan aku
sebab diorang ada yang banyak pengetahuan am



hari ketiga kem
ada permainan ldk yang dibuat oleh
jurulatih dan jugak fasi-fasi
enjoy jugaklah game game tu
leh release tension
lepas breakfast...aktiviti ldk lagi
sebelum makan tengahari
dapat tugasan kumpulan pulak...
kena buat akademi pengatin
gabung 2 kumpulan
petang tu kena present akademi pengatin
group aku boley ar
nasib semua berjalan dengan lancar... 
dah la tak cukup masa yang prepare
tugasan diberi 12.30pm...1pm makan...2.15 presentation

petang tu...bermulalah aktiviti outdoor
aktiviti yang aku tunggu tunggu
trekking@masuk hutan
sebelum tu..
kami dibekalkan barangan askar
macam 3 beg, lilin, fire starter, bekas makanan, botol air...
senang cite yang askar guna untuk masuk hutan...
jalan masuk hutan tu penat jugaklah..
berapa jam jalan dah tak ingat...
kat camp site...
kami kena pasang kemah + masak
masakan ala tentera...makan telur + sardin..
masa dalam hutan tu tak kesah sangat pon makan apa...
apa yang ada semua bedal
yang bezz, makan ramai ramai sekumpulan...

lepas sesi bersama fesi dalam kol 12am
diorang cakap tak de aktiviti dah
so semua leh masuk tidur
khemah tu memang tak muat untuk semua
so kenalah gilir gilir
aku memang tak rasa ngantok ag time tu
so aku dengan 2 orang lagi membe sekumpulan
 lepak lepak...
sembang hal dunia(overrr)
 dalam kol 1.30
semua kena bangun kemas balik khemah
kena jalan tuk balik ke kem(ala..taktik pimpin siswa)
masa ondeway balik kem...
hujan la pulak
habis basah baju
sampai kem ingtkan boleh tidur
alih alih kena masuk pulak dalam kolam lumpur
habis bau satu badan
terpaksa g bilas ngan air bersih pastu
lama lepas tu baru kami dilepaskan ke dorm masing2
 sebelum tu kami dibiarkan kesejukkan 2-3 jam jugaklah
 menggigil tahap dewa dah
 terima kasih kepada ketua fasi yang consider dengan keadaan kami
sebab kalau tak pagi tu ada aktiviti lagi dan kami tak dibenarkan tukar baju pon

sebelum penutup ada sesi bersama TNC pastu upacara penyampaian hadiah

aku kumpulan 13..
ada 14 orang ahli
7 lelaki dan 7 perempuan
kumpulan aku memang sporting, lawak
bezz dapat kawan korang semua
tak boring sekumpulan dengan korang
semoga pekenalan kita tak terhenti selepas tamat kem
walaupun berbeza kampus
kalau jumpa kat luar nanti tegur tegurlah
terima kasih kerana menjadi kawan baru aku
edy, hakim, kumar, bang ming, zul, oii
nur, farha, mysara, shima, tyrah, shafi, ida

sikit cite untuk fesi
fesi kumpulan aku ada 2 orang
abg hazim dengan kak nur
kak nur nie bekas dak farmasi
grad tahun 2009 kot
terkejut jugak ak tengok ada dak farmasi
masa kem ada 2 orang budak farmasi
aku dengan revathy
dia cite dia aktif jugaklah aktiviti universiti
tapi kurang aktif aktiviti skol
rasanya kak nur nie mpp
dia jugar pernah dapat dekan masa belajar dulu
kak nur ada cakap....kalau join banyak aktiviti luar tak semestinya pointer akan jatuh
hebat gila kak nur nie
sekarang keja bahagian enforcement kot kat bukit aman

akhir sekali...keseluruhan kem yang menarik, banyak pengalaman baru yang aku dapat, banyak info pasal usm yang sebelum nie aku tak kesah pon, kawan baru dari kampus induk, kejut dan kesihatan,


kanak kanak riang


 model harapan

 group 13 + kak nur


1 Malaysia

 kumpulan 13 terbaik dari ladang!

 penghulu terkemaih

sempat lagi snap gamba

1 komen:

super
 

Post a Comment